TALLER INDIVIDUAL INTENSIU
TEATRE ONÍRIC
Treball corporal escènic creatiu a partir de mites, literatura/històries universals
i arquetips de tarot per a crear un SOLO basat en el teatre físic i la dansa butoh
i arquetips de tarot per a crear un SOLO basat en el teatre físic i la dansa butoh
1. IDEA
Aquest curs investiga els arquetips a través del treball corporal, utilitzant el teatre físic i la dansa mitoh per trobar elements útils en la creació escènica d'un SOLO individual. Com a inspiració s'apliquen la mitologia, la literatura universal i les arts plàstiques. Les imatges del Tarot també codifiquen l'Inconscient Col·lectiu i són útils per trobar les arrels clàssiques del nostre mite personal i transpersonal a través de l'art. 2. BALL DEL BUTOH
La dansa butoh va néixer al Japó com una expressió artística que proposava la revolució del cos en moments de convulsió social després de la Segona Guerra Mundial. El seu fundador, Tatsumi Hijikata, va investigar a través de les seves obres, aplicant múltiples estils, la relació de la inconsciència humana a través del cos en moviment, submergint-se en una exploració de tot allò que era socialment (i artísticament) tabú. D'aquesta manera va crear una forma de teatre total: la dansa butoh. En la seva obra hi ha múltiples influències i la importància de les arts plàstiques és destacable en el seu mètode coreogràfic. 3. MITOH 'Mitoh' descriu un estil de la dansa butoh. En japonès vol dir 'passar al desconegut', i és el nom que el professor Mushimaru Fujiieda va posar a Orland Verdú quan el va veure ballar a ORACLES. Mite significa 'història' en grec; en nosaltres hi ha una història (memòria o guió) que pretén emergir a través de l'acte creatiu. Com a occidentals tenim un ampli ventall de referències culturals i artístiques per investigar la nostra memòria mítica (personal i col·lectiva). MITOH és un retorn a la dimensió màgica del MITE. Com més s'arrela en un arquetip, més gran és la profunditat artística i humana d'una obra. Els mites i les històries són universals i atemporals. |
4. ARQUETIPS DEL TAROT
Les imatges del Tarot són, segons el psicòleg C. G. Jung, imatges/arquetips de transformació. Els Arcans representen, iconogràficament, els tipus o personatges que codifica l'antropologia teatral. Així, el Boig correspon al Pallasso; el Mag, a Arlequí, etc. Aquests arquetips representen motius de conflicte i transformació psíquica. Són presents en tota dramatúrgia. El Tarot és un detonant imaginari i poètic per descobrir elements escènics en el teatre i la dansa. 5. MÈTODE Teoria de l'Arquetip / Imatges i mites / Escalfament Cos del titella / Partitura de moviment / Treball amb elements / Textos Repetició o bucle / Improvisació / Dramatúrgia Codificació d'elements / Compartició 6. ELEMENTS / ROBA
Es recomana als participants que vagin fent un armari per a l'Arquetip que hagin escollit a mesura que avanci el seu treball, si cal, augmentant-lo amb materials econòmics (susceptibles de transformació), així com objectes rellevants per a la caracterització del seu SOLO. El vestuari amb el qual comencen a investigar el seu Arquetip pot anar canviant. 7. PARTICIPANTS Aquest taller està obert a actors, ballarins, intèrprets i públic en general. Els nivells d'ensenyament s'ajustaran en funció de la competència i la formació de les persones. |